søndag 11. september 2011

11. september - ti år etter...

Jeg og ei venninne var i New York forrige helg, fra lørdag til onsdag. Vi hadde noen flotte dager, der vi fikk opplevd mye - vi så, luktet, smakte og følte på "The big apple". Det var veldig spesielt å besøke Ground Zero, det rørte meg å se bilder av de flotte menneskene som ble revet bort da Twin Towers ble kapret. Det var laget monumenter med navn, bilder og utstillinger fra den tragiske hendelsen. Det var et memorial senter som var laget til ti års "jubileet", men det var ikke åpent da vi var der. Regner med det er mange mennesker der i dag, ti år etter.

Blomster og lys

En del av den flotte minneveggen

Reklame for memorial-utstillingen

De har laget historien i bilder på denne flotte veggen

Veggen var stor, kanskje 3x15 meter.
 Stemningen på Groun Zero var helt spesiell, stille. Min venninne og jeg var også i Oslo etter 22. juli, og opplevde samme stillheten og stemningen der. Rørende. Mine tanker går i dag til alle de som mistet noen både 9. september 2001, og 22. juli 2011. Skal tenne lys i kveld.



2 kommentarer:

  1. Bra dere hadde en vellykke tur over dammen :)
    En helt spesiell stemning ja, det kan jeg tenke meg.
    Tankene går til de etterlatte ♥

    SvarSlett
  2. Herlig med en tur til New York da. Skulle gjerne vært tilbake jeg også. Var her på Ground Zero i 2005. Det var spesielt. Var tilbake i USA i fjor, men da var vi ikke inne i NY, så vi fikk bare sett det nye freedom tower som var under oppbugging fra New Jersey siden, når vi var på Frihetsgudinnen. Jeg elsker USA, og vil stadig vekk tilbake dit. :)

    SvarSlett